経済産業省が2月18日に公表した「特定サービス産業動態統計調査」の確報によると、2019年の売上高上位企業におけるパチンコ/パチスロ機1台当たりの売上は年間516.9万円で、1日当たりに換算すると前年より2.1%減少し14,644円(1年=353日で計算)だった。10年前の2009年から34.4%減少した。
台当たり売上減少の要因は、大きな流れで見ると、参加人口の減少だ。パチンコ/パチスロの参加人口は2008年に推計1,469万人(※1)であったが、2018年には1,015万人(※2)へと、10年間で30.9%も減少している。これに対して遊技機設置台数は、10年前の2008年12月末(452万台)から2018年12月末(430万台)の10年間で、わずか4.9%しか減少していない。
※1 出所:エンタテインメントビジネス総合研究所の調査
プレイヤーが減少しているが遊技機は減少していないため、遊技機の稼働率が低下している。ダイコク電機DK-SISによると、2019年のパチンコ機の稼働は前年比3.5%減少した。これは遊技機1台あたりの稼働状況を示す指標で、パチンコ機1台・1日当たりの発射玉数で示されている。発射玉数の減少は、遊技機1台に対するプレイヤーの総遊技時間が減少していることを意味する。
中長期で見た場合、台当たり売上の減少には、もうひとつの大きな要因がある。2000年代後半に登場し2008年頃に全国に広がった低貸営業だ。低貸営業は、パチンコは主として1円貸し、パチスロは主として5円貸しで、いずれも従来の「通常価格」の4分の1の料金で玉/メダルを貸し出している。この低貸営業遊技機の設置台数割合が2008年から2015年頃に増加した。近年は、総設置台数に占める低貸営業台数の割合はほぼ変化しておらず、2018年12月末時点で、設置されているパチンコ機の47%、パチスロ機の22%が低貸し営業として用いられている(※3)。
※3 出所:ピーワールドインサイト、アミューズメントプレスジャパンの合同調査
The statistic, ’Report on the Current Survey of Selected Service Industries’ show that the revenue (*1) was 5.17 million yen per pachinko/pachislot machine in 2019. The average revenue per machine per day declined by 2.1% from the previous year to 14,644 yen. In comparison with 10 years ago, it declined by 34.4%.
台当たり売上減少の要因は、大きな流れで見ると、参加人口の減少だ。パチンコ/パチスロの参加人口は2008年に推計1,469万人(※1)であったが、2018年には1,015万人(※2)へと、10年間で30.9%も減少している。これに対して遊技機設置台数は、10年前の2008年12月末(452万台)から2018年12月末(430万台)の10年間で、わずか4.9%しか減少していない。
※1 出所:エンタテインメントビジネス総合研究所の調査
※2 出所:エンタテインメントビジネス総合研究所、シーズ、アミューズメントプレスジャパンの合同調査
プレイヤーが減少しているが遊技機は減少していないため、遊技機の稼働率が低下している。ダイコク電機DK-SISによると、2019年のパチンコ機の稼働は前年比3.5%減少した。これは遊技機1台あたりの稼働状況を示す指標で、パチンコ機1台・1日当たりの発射玉数で示されている。発射玉数の減少は、遊技機1台に対するプレイヤーの総遊技時間が減少していることを意味する。
中長期で見た場合、台当たり売上の減少には、もうひとつの大きな要因がある。2000年代後半に登場し2008年頃に全国に広がった低貸営業だ。低貸営業は、パチンコは主として1円貸し、パチスロは主として5円貸しで、いずれも従来の「通常価格」の4分の1の料金で玉/メダルを貸し出している。この低貸営業遊技機の設置台数割合が2008年から2015年頃に増加した。近年は、総設置台数に占める低貸営業台数の割合はほぼ変化しておらず、2018年12月末時点で、設置されているパチンコ機の47%、パチスロ機の22%が低貸し営業として用いられている(※3)。
※3 出所:ピーワールドインサイト、アミューズメントプレスジャパンの合同調査
なお、「特定サービス産業動態統計調査」は、パチンコホール業界の売上高上位企業を抽出したもの。本調査が捕捉している上位企業の売上高合計は全国店舗の約18%、店舗数合計は約12%。パチンコ業界の全体像を推計するための調査ではない。
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According to the statistics of the Ministry of Economy, Trade and Industry, announced on the 18th of February, the earning power of pachinko/pachislot machines in major pachinko operators has been declining. by Tsuyoshi Tanaka
The statistic, ’Report on the Current Survey of Selected Service Industries’ show that the revenue (*1) was 5.17 million yen per pachinko/pachislot machine in 2019. The average revenue per machine per day declined by 2.1% from the previous year to 14,644 yen. In comparison with 10 years ago, it declined by 34.4%.
From a long-term perspective, the reason for the decline in revenue per machine is the decline in the number of participant players.
According to Daikoku Denki's 'DK-SIS' report, the operating status of pachinko machines in 2019 decreased by 3.5% from the previous year. This is an index that indicates the operating status of one pachinko machine, and is indicated by the average number of balls fired per pachinko machine per day. The decrease in the number of fired balls means that the total game time of the players has been reduced.
From a middle-term perspective, there is another major factor in the decline in revenue per pachinko/pachislot machine. It is a low-priced business model that appeared in the late 2000s and spread nationwide around 2008. In the low-priced business model, pachinko ball is lent mainly at 1 yen per ball, and pachislot token is lent mainly at 5 yen per medal. Each rental price is a quarter of the traditional business model.
The ratio of the number of pachinko/pachislot machines for the low-priced business model increased from 2008 to around 2015. In recent years, the ratio has hardly changed. As of the end of December 2018, 47% of installed pachinko machines and 22% of pachislot machines are being used for low-priced rent operations (*4).
The estimated number of pachinko/pachislot participants was 14.69 million (* 2) in 2008, but it has fallen by 30.9% in 10 years to 10.15 million (* 3) in 2018.
- note1) Revenue means gross pay-ins, the amount received from pachinko balls and pachislot tokens rented to customers less unutilised balls and tokens.
- note2) source: Entertainment Business Institute (Tokyo)
- note3) source: Entertainment Business Institute (Tokyo), SEES (Tokyo), and Amusement Press Japan (Tokyo)
In contrast, the number of pachinko/pachislot machines installed on pachinko halls has declined by only 4.9% in 10 years. The number of machines was 4.52 million at the end of December 2008, and 4.3 million at the end of December 2018.
Over the past decade, the number of players has decreased by 30.9% and the number of pachinko/pachislot machines has decreased by only 4.9%. For this reason, the operating rate of the machine has been reduced.According to Daikoku Denki's 'DK-SIS' report, the operating status of pachinko machines in 2019 decreased by 3.5% from the previous year. This is an index that indicates the operating status of one pachinko machine, and is indicated by the average number of balls fired per pachinko machine per day. The decrease in the number of fired balls means that the total game time of the players has been reduced.
From a middle-term perspective, there is another major factor in the decline in revenue per pachinko/pachislot machine. It is a low-priced business model that appeared in the late 2000s and spread nationwide around 2008. In the low-priced business model, pachinko ball is lent mainly at 1 yen per ball, and pachislot token is lent mainly at 5 yen per medal. Each rental price is a quarter of the traditional business model.
The ratio of the number of pachinko/pachislot machines for the low-priced business model increased from 2008 to around 2015. In recent years, the ratio has hardly changed. As of the end of December 2018, 47% of installed pachinko machines and 22% of pachislot machines are being used for low-priced rent operations (*4).
- note4) source: P-World Insights (Tokyo) and Amusement Press Japan (Tokyo)
Additionally, the statistic, ’Report on the Current Survey of Selected Service Industries’ examines just the higher rank operators in sales, not complete survey.
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