by DESMOND LAM
Desmond Lam is a Full Professor in Integrated Resort and Tourism Management at the University of Macau. A life member of Clare Hall, University of Cambridge, Prof. Lam is also a regional assistant editor for International Gambling Studies and a judge for International Gaming Awards, Asia Gaming Awards and IAG Power 50.
マカオでは、カジノ・ゲーミング・コンセッショネア(営業権)の更新が2022年に控えているため、IR業界では今後数年間で大きな構造変化が発生する可能性があります。マカオがCOVID-19パンデミック後の将来を描くには、多くの問題があるのです。
とはいえ、2021年以降については希望と楽観的な見方がなされているのです。マカオのゲーミング業界は、2025年までに2019年の水準に戻ると目されていて、収益は少なくとも300億米ドル(約3.1兆円)、訪問者の到着数は年間3,000万を超えているでしょう。
本稿では2025年以降のマカオについて考えてみます。1社独占だったカジノ営業が自由化された2002年以降、マカオは常に「世界の観光とレジャーの中心地」を目指してきて、見事に中国・香港・マカオを結ぶ「粤港澳大湾区」(グレーターベイエリア、GBA)内の輝かしいスポットになりました。
ゲーミング部門は現在、マカオ経済の主要な推進力であり、政府の財政に大きく貢献しています。中期的な将来もその役割は続くでしょう。しかしマカオ政府は、ゲーミング以外の観光要素を拡大すると同時に、さらに観光以外の要素も追加することを目指しているのです。目的は、経済ポートフォリオを多様化して、ゲーミング部門への依存を減らすことです。
現在(2020年以前)のカジノ事業の総収益は、各統合型リゾートの総収益の75〜90%を占めていますので、ポートフォリオの多様化は、統合型リゾート事業者にとって難しい注文です。とはいえ、マカオ政府と国民の意向に沿って、各統合型リゾートは非ゲーミング事業の拡張に重点を置く開発を進めているため、非ゲーミング収益の貢献割合が統合型リゾートの総収益の30%程度にまで高まることは、中期的に達成可能であると私は見ています。
マカオの観光産業の将来は今後も、外食産業(F&B)、小売、MICEの3つの主要部門の肩にかかっているでしょう。ミシュランの星を獲得した20のレストラン、さまざまな各国料理を提供するレストラン、マカオ料理を提供する数多くの地元のお店によって、マカオはガストロノミー(美食)を発展させ、世界中の人々にそれを広めてきました。同様にマカオの小売市場、特に高級品セグメントは、2003年以降、ゲーミング市場とともに急成長してきました。小売市場は、より高いサービス品質とより特徴的なサービスをさらに推進することで、強みを増し続けるでしょう。国際的なMICE市場を創りあげるためのマカオの取り組みは、より多くのより優れたMICE施設を新たに建設し会議や展示会を誘致することで、COVID-19パンデミック後も継続されます。
とりわけインセンティブ旅行(企業等が行う報奨・研修旅行)は、マカオへの「適切な」ビジネスレジャー訪問者、つまり多くの資産を持ち高い消費傾向を持つ訪問者をもたらします。 GBA内のアクセスがさらに良くなるにつれて、このセグメントは今後さらに成長します。ただし中期的視点では、GBA外から来て長期滞在する訪問者もターゲットに取り込んでいきます。
マカオのゲーミングおよび非ゲーミング部門の将来には、ドローンエンターテインメントショー、eスポーツ、AIビジュアルプロジェクション・ディスプレイ、サービスロボットなど、テクノロジーが強化されたアメニティやエンターテインメント、ショーが含まれます。これらの新技術は、若者も大人も魅了するでしょう。実際、ゲーミングであろうとレジャーであろうと、これから先、中国のミレニアル世代の訪問者が増えます。COVID-19パンデミック後の政策とセグメンテーション戦略によって、マカオの訪問者の平均年齢は徐々に低下します。 この現象は、近隣のGBAからの高齢層を対象とした「健康とウェルネスツーリズム」という商品開発の余地をもたらす可能性も秘めています。
マカオの統合型リゾート事業者は、ソーシャルメディアで、国際的なライバルたちと認知度を競うことになります。都市としてのマカオは、最も魅力的な国際観光都市の1つになることを目指しています。インスタ映え(instagrammable)するアトラクションと観光スポットは、観光デスティネーションとしてのマカオの視覚的な豊かさを増し、世界中のすべてのオンラインユーザーへの心理的アクセスを容易なものにします。こういったことが、マカオがGBAを超えたより広い地域の国々の人を誘客のターゲットにするのに役立ちます。
マカオは、ゲーミングを超えた世界クラスのエンターテインメントの場となるでしょう。課題は、マカオにまだ来たことがない多くの人々の間にまだ残っている認識です。 マカオという都市とここにある統合型リゾートのよりポジティブなイメージは、国際的な認知度の向上と相まって、世界中の統合型リゾートの開発を後押しするでしょう。特に、将来の日本、および韓国が供給する統合型リゾートを補完することになり、マカオや日本を含む北東アジア地域への、より多くの国際的な観光客の増加につながることでしょう。
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デスモンド・ラム
マカオ大学 経営管理学部 統合型リゾート&ツーリズムマネジメント学科 教授、英ケンブリッジ大学の高等研究所であるクレア・ホールの生涯メンバー。専門誌『International Gambling Studies』のエディター、『Asia Gaming Awards』や『IAG Power 50』などの選考委員も務めるゲーミング業界の研究者。マカオ大学は世界で唯一「Integrated Resort」を冠する学科を持つ大学。
Macau 2025 and Beyond
by Desmond Lam
With the pending renewal of Macau’s casino gaming concessionaires, many structural changes may occur in the next couple of years. Right now, apart from the Macau government, Macau tourism and gaming executives are facing a critical period of introspection. Many questions linger as Macau prepare for its post-pandemic future. In any case, there is hope and optimism for next year and beyond. Macau gaming industry is likely to return to back to 2019 level by 2025 – with revenue at least US$ 30 billion and visitor arrivals greater than 30 million annually.
What will Macau be in 2025 and beyond? Since its casino gaming liberalization, Macau has always strived to be a “World Centre of Tourism and Leisure”, and, eventually, becoming a bright spot within the Greater Bay Area (GBA). For one, Macau aims to broaden its non-gaming tourism components and, at the same time, add new non-tourism elements to its economy. The purpose is to diversify its economic portfolio so as to rely less on the gaming sector – a sector that has been a major driver for the economy and key contributor to the government treasury; this is likely to remain so in the near to medium future. Diversification will be a tall order for most casino concessionaires, with gross casino revenue currently (pre-2020) contributing roughly 75-90% of total gross revenue of each integrated resort. With greater emphasis on non-gaming activities within each integrated resort, so as to align with the wishes of Macau government and people, I believe a 30% non-gaming revenue contribution for an average integrated resort is achievable in medium term.
The future of Macau tourism industry is likely to continue to fall upon three major sectors – food and beverage, retail and MICE. With 20 Michelin-starred restaurants, restaurants that offer varied international cuisines and numerous local outlet serving Macanese food, Macau can truly develop its gastronomy and spread it across the world. Similarly, Macau’s retail market, specifically its luxury segment, has ballooned along with gaming market since 2003. The retail market will continue to add strengths in the medium future, with greater push on higher service quality and more distinctiveness offerings. Macau’s effort to build its international MICE (Meeting, Incentives, Conferences and Exhibition) market will continue post pandemic as it adds more, and better, MICE facilities. Among all, incentive-meetings can bring about the “right” business-leisure visitors to the city – visitors with higher net worth and spending propensity. This segment will grow further as connectivity within GBA improves further. A MICE destination targeting business-leisure travelers from neighboring GBA cities will focus on short-trip and short-stay MICE tourism that effectively utilizes Macau’s limited air-, land-, and sea-based connectivity to these regional cities. However, Macau will gradually switch from targeting short haul-short stay visitors in short term to longer haul-longer stay visitors in medium term. This would mean tourists beyond GBA and Taiwan, the main target markets of Macau so far.
The future of Macau gaming and non-gaming sectors will also certainly include more technology-enhanced amenities, entertainment and shows including drone entertainment show, Esports, AI visual projection displays, service robots, etc. The main idea is to develop a smart tourism city. These techs attracts young and adult tourists alike. In fact, there will likely be an increased targeting of Chinese millennials, whether for gaming or leisure. Eventually, post-pandemic policies and segmentation strategies will gradually drive down the average age of Macau’s visitors. This phenomenon will likely give some rooms to the development of a health and wellness tourism sector that targets senior visitors from GBA.
Future Macau will certainly have better external and internal connectivity, both physically (i.e., between different properties and attractions, and a bigger airport) and digitally (e.g., digital payment and booking). A physically better-connected Cotai with purposefully-designed covers and boardwalk and buzzing activities can certainly vitalize Macau. In addition, a combination of interior and exterior attractions on Cotai, much like the Las Vegas Strip, will be viable as Macau innovates – in future, Macau visitors will move from indoor to outdoor entertainment and vice versa.
In any case, Macau’s future integrated resort operators will compete for visibility internationally on online social media. Macau as a city will endeavor to be one of the most instagrammable international tourism city. Instagrammable attractions and sights will add to the visual richness of Macau as a destination and provide easy mental access to all online users across the world. This will help Macau to target visitor segments beyond GBA and to countries internationally. Macau will be a place for world class entertainment beyond gaming – the latter is a perception still lingering among many of Macau’s non-visitors. A more positive image of Macau and its integrated resorts, coupled with greater internationally visibility, will help shape the development of integrated resorts across the world. Most notably, it will complement integrated resort offerings by Japan (and South Korea) and can lead to greater international visitorships to the North East Asia region.
* Desmond Lam is a Full Professor in Integrated Resort and Tourism Management at the University of Macau. A life member of Clare Hall, University of Cambridge, Prof. Lam is also a regional assistant editor for International Gambling Studies and a judge for International Gaming Awards, Asia Gaming Awards and IAG Power 50.
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